30 de juny de 2016

Nutrició Esportiva

"L'esmorzar no és un moment del matí, sinó al llarg del matí". És l'anomenat "esmorzar estès", la manera enèrgica i saludable de començar el dia avalada pel Doctor Antonio Escribano, membre de la Comissió de Nutrició i Hàbits Saludables en l'Esport del Comitè Olímpic Espanyol i director de la Unitat de Nutrició, Metabolisme i composició Corporal de la Reial Federació Espanyola de Futbol.


Com és l'esmorzar estès?
"Una o diverses peces de fruita, acompanyada d'un lacti, per exemple un iogurt, amb fruits secs, i una torrada amb un raig d'oli d'oliva".

Aquí no acaba la cosa. "A mig matí, prenc una altra peça de fruita". D'aquesta manera, assegura l'especialista en nutrició esportiva, s'introdueixen dos o tres àpats durant les primeres hores del dia.

Es tracta, doncs, d'escurçar el temps entre l'esmorzar i el dinar perquè les reserves d'energia es mantinguin sempre en els nivells adequats.

Així comença el partit que juguem diàriament. Un partit en el qual la pilota sempre està en joc i que mai està perdut. L'àrbitre -el nostre organisme- dictamina si guanyem o perdem en cada moment.

"Tenim sort que el nostre cos és bastant agraït i compta amb mecanismes de neteja molt efectius, de manera que mai és tard per començar a cuidar l'alimentació", explica el nutricionista .


Gastronomia saludable o com aprendre a menjar bé
En el terreny de joc no hi ha cabuda per als aliments "buits". En altres paraules, un aliment ha d'aportar energia i funcionalitat, i si és saborós, millor, però mai a l'inrevés. El doctor ho argumenta: "El nostre aparell digestiu té una longitud de dotze metres, però únicament 5 centímetres estan dedicats al gust -la llengua-; la resta, 11,95 metres, serveix per donar-li rellevància al que ingerim ".

Aquí entra el concepte de gastronomia útil o saludable. "El món ha fet de la gastronomia un malbaratament cap al gust i poques vegades cap a la funcionalitat", assegura l'especialista.

"Si parlem de funcionalitat, els aliments més valuosos són la poma, el bròquil i els nabius, però lamentablement poca gent coneix el seu impressionant potencial", assenyala Escribano.

Un nen hauria d'entrar a la fruiteria i parlar de cada fruita i verdura durant deu minuts, en lloc de acostar-se al taulell d'una botiga i triar un producte processat segurament tan saborós com perjudicial per a la salut", incideix el metge.

Resumeix la seva resposta en una paraula multiplicada per tres: "Educació, educació i educació".

És difícil entendre que un país que enarbora la bandera de la dieta mediterrània al voltant del món sigui protagonista de les següents xifres: el 39,3% de la població espanyola d'entre 25 i 64 anys pateix sobrepès i un 21,6% és obesa, segons un estudi de la Societat Espanyola de Cardiologia.


Els làctics: desmuntant mites
Un efecte més de la manca d'educació entre la població sobre els beneficis i perjudicis dels aliments i de la perdurabilitat d'alguns mites difícils de combatre. Per al Dr. Escribano, aquestes falses veritats es veuen agreujades "perquè ara tothom sap de nutrició i ens fiem de qualsevol cosa que ens digui la persona que tenim al costat".

La Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica recomana entre dos i quatre racions de lactis al dia, segons la franja d'edat.

El consum adequat de productes com la llet, el iogurt o el formatge està avalat pels professionals gràcies als beneficis que aporten nutrients essencials com el calci, la vitamina D o les proteïnes.
Actualment, la població espanyola no consumeix la quantitat diària recomanada de lactis i s'estima que més del 30% dels nens i entre un 30% i un 56% dels adults haurien d'augmentar les seves ingestes de calci.

El paper dels làctics en l'alimentació és encara motiu de controvèrsies entre la població per la supervivència de mites que els especialistes tracten d'eradicar. Un d'ells: els làctics poden provocar molèsties intestinals abans o després de la pràctica esportiva, cosa que el nutricionista desmenteix categòricament: "Per norma general, no és així, excepte si algú pateix d'alguna intolerància o té sensibilitat a aquest tipus d'aliments" .

Es recomanen entre 2 i 4 racions de lactis al dia, com ara llet, iogurt o formatge. Actualment el consum està molt per sota

Tampoc ajuda l'alt percentatge de població que pateix intolerància a la lactosa  i que arrossega moltes persones sense aquest problema a substituir els lactis per por a desencadenar la intolerància.
Estudis recents apunten que el iogurt inclou una menor quantitat de lactosa per efecte del procés de fermentació, pel que experts recomanen la ingesta de iogurt per millorar la digestió de lactosa en individus amb una mala digestió de la mateixa .

Un altre mite que acompanya els lactis és la suposada necessitat de consumir llet o iogurt únicament durant l'etapa de creixement. Una cosa que l'especialista també desmenteix "perquè els lactis, encara que importants durant l'etapa infantil, ens sostenen durant tota la vida per les seves múltiples propietats".


ANTONIO ESCRIBANO - Especialista en nutrició i medicina esportiva


Trobareu l'article sencer a: http://www.lavanguardia.com/vida/20160601/402196343244/alimentacion-saludable-deportistas-olimpicos-espanoles.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=danone




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Bonviure sempre intenta crear un clima de relacions favorable, per això et demanem que no publiquis cap comentari que pugui ser ofensiu.

Gràcies!